marian.reismee.nl

Naar het andere eind van… Denemarken

Twee weken geleden waren we met z’n vieren (voor het eerst!) een weekje op vakantie, en wel helemaal naar Jutland. Fyn links laten liggen, en doorgereden tot we eindelijk weer eens de Noordzee zagen :-). We hadden een schattig klein hutje op een camping gereserveerd, aan de andere kant van de ontzaglijk hoge duinen (serieus). Een heel hyggeligt huisje van hout en met heel veel ramen. Heel fijn licht en gezellig, tot je naar bed wilt en blijkt dat de bovenste rij ramen geen gordijnen heeft. De zon gaat hier eind juni rond elf uur onder en rond vier uur weer op. Dat sliep dus wat minder…

Tanks, tanks en nog eens tanks
De eerste dag had een militaire inslag, toen we langs gingen bij de open dag van het militaire oefenterrein waar Søren zelf ook regelmatig in een tank doorheen is gereden in zijn dagen als militair. Jullie kunnen je voorstellen dat dit voor mij uitermate interessant was. Dit is een tank. En dit is nog een tank. En dit is een hele oude tank… (oke, er werd me meer over de tanks verteld, maar dat ben ik weer vergeten ;-)). De kinderen vonden het fantastisch, en vooruit, ik vond het ook best leuk om te zien waar Søren veel tijd heeft doorgebracht :-) Het is een prachtige omgeving – uitgestrekte heidevelden.

Vier seizoen in een dag
Het weer zag er niet zo goed uit toen we vertrokken, maar het voordeel van de kust is dat het weer lekker snel overwaait, dus we hebben toch elke dag wel wat zon gehad. Ook hadden we een zwemparadijs op de camping, dus dat was mooi geregeld voor als het regende. Elke avond even over de duinen geklommen om een beetje te voetballen of te vliegeren op het strand (al bleek de Tiger-vlieger van 5 euro toch een beetje te billig…). Echt gezwommen hebben we niet – daarvoor stroomt er blijkbaar toch te weinig Viking-bloed door sommige aderen…

Windsurfing!
Jawel, het zou er nu dan toch echt van komen, dat ik eindelijk eens zou gaan profiteren van de wind in Denemarken. Hvide Sande is een van de populairste plekken voor wind- en kitesurfing, dus mijn plan was om een paar uur een surfplank te huren. De dag die we ervoor uit hadden gekozen, begon slecht, al zou het later opklaren. Helaas was het me toch aan het plenzen tegen de tijd dat ik me in een wetsuit had gehezen! Nou goed, toch maar het water in gegaan – als je nat bent, maakt die regen ook niet meer uit. Het was even zoeken naar de juiste plank, maar toen dat goed geregeld was, ging het weer als vanouds – behalve dan dat de wind een beetje wegviel... Toen de plank ingeruild voor een veel grotere versie, en de kinderen erop gezet om ze er kennis mee te laten maken. Dat vonden ze erg leuk! Voor herhaling vatbaar…

Reacties

Reacties

Hanneke

Leuk om over jullie vakantie te lezen!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!