marian.reismee.nl

Ga toch fietsen :)

Door de alomtegenwoordige trams en treinen en de afstanden hier, ben ik in de afgelopen maand eigenlijk pas twee keer echt met de fiets erop uit geweest, behalve dan een bezoekje aan de supermarkt, waar ze je trouwens vreemd aankijken als je met een eigen tas aan komt zetten - de caissière pakt de boodschappen zelfs direct voor je in plastic tassen. Goede service, maar ik dacht dat ze hier in Australië nogal veel bezig waren met het milieu??

Vandaag ben ik langs de kust vanaf St Kilda Beach (heel hip) naar Brighton (heel posh) in het zuiden gefietst - met af en toe een tussenstop om van het mooie uitzicht op Melbourne te genieten. De regen van vanochtend switchte gelukkig al snel naar een mooi zonnetje. Dat brandt dan direct lekker, want de UV Index is hier erg hoog: vandaag was ie 8 (very high), een paar weken geleden was ie zelfs 12 (extremely high). Officieel mag je dus tussen 10.00 en 17.00 maar 10 minuten zonder bescherming buiten zijn. Australië heeft dan ook het hoogste aantal gevallen van huidkanker in de wereld. Zonnebrand kun je hier dus ook alleen maar in factor 30 kopen.

Verder heb ik twee weken geleden een tochtje van 70km gemaakt met een aantal couchsurfers hier in Melbourne. Met Aussies Tracey en Craig en Manar uit Irak hebben we een groot deel van de Maribyrnong rivier stroomopwaarts gevolgd. Deze rivier stroomt vanuit het noordwesten Melbourne binnen, dus ik moest eerst naar het centrum (bleek een half uurtje te zijn), waar we af hadden gesproken. Het volgende uur waren we bezig met onze weg vinden door het havendistrict van Melbourne. Eerst langs de Yarra (de grote rivier hier) en toen rechtdoor naar het noorden door het havendistrict. Erg gemakkelijk ging dat namelijk allemaal niet: Melbourne heeft wel fietspaden, maar ze vergeten die nog af en toe met elkaar te verbinden. Eenmaal langs de rivier was het wel goed geregeld en konden we lekker doorfietsen.

Vlak bleef het echter niet en na drie flinke heuvels hadden Tracey, Craig en ik er ondanks het mooie uitzicht wel genoeg van en zijn we teruggereden naar het zuiden, op weg naar het strand bij Williamstown, een buitenwijk in het zuidoosten, aan de andere kant van de baai dan waar ik woon. Daar was het tijd voor de traditionele Aussie fish & chips (veel beter dan de Engelse versie, werd me verteld - en het was inderdaad niet slecht) en natuurlijk het strand! De rest van de middag hebben we dus heerlijk op het strand gelegen en gezwommen (geen haaien gezien). Bootje terug naar de overkant... Dat zijn de betere fietstochten

Laughing
.

Groetjes
Marian

Reacties

Reacties

Marja

Ja hoor, wrijf het er nog even lekker in. Hier is het druilerig met heel af en toe een voorzichtig zonnetje. Echt Nederlands weer dus. Jij hebt het duidelijk beter!

Suus

Wat een verhalen! Ik liep even achter met lezen, dus lees allerlei heftige dingen achter elkaar! Je maakt wat mee daar!
Hier was het vandaag gelukkig ook een keer zonnig en ik heb lekker paard gereden in het bos, heerlijk! Dus nu maar hopen dat het echt lente gaat worden!

xx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!