marian.reismee.nl

Magnificent

Na een hectische eerste week in Nieuw-Zeeland (paper, presentaties en afspraken) vond ik dat ik wel toe was aan een lekker weekendje weg

Laughing
. Op naar de vulkanen en de warmwaterbronnen in het hart van het Noordereiland - tijd om eens te gaan kijken of er inderdaad de komende drie weken nog kans is op een vulkaanuitbarsting op Nieuw-Zeelands grondgebied
Wink
.

De bus naar Lake Taupo - het grootste meer in NZ - deed er zes uur* over, maar het was een prachtige rit: langs de Kapiti kust, door de af en toe bizar gevormde heuvels, en via de woestijn (ja die hebben ze hier ook) langs de drie vulkanen: de grootste en meest actieve Ruapehu, de Tongariro en de jongste van het stel, Ngauruhu - beter bekend als Mount Doom uit Lord of the Rings. Het laatste stuk van de reis naar Taupo voerde langs het meer zelf, dat gevormd is door een gigantische vulkaanuitbarsting: indrukwekkend om te bedenken dat je dus eigenlijk in een kratermeer aan het zwemmen bent... Dit was ook de plek van de grootste vulkaanuitbarsting in de geschreven geschiedenis: in 181 AD zagen ze het zelfs in Rome aan de donkere luchten en spectaculaire zonsondergangen. Maar goed dat NZ toen nog onbewoond was!

De meeste recente grote uitbarsting van Ruapehu was trouwens in ‘95 en '96 en in 2007 kwam er nog een lahar naar beneden. Ruapehu heeft een kratermeer, waarvan de afvoer geblokkeerd was door de uitbarsting van '95. In 2007 brak die dam door en kwam er een rivier van ijs, water en rotsen naar beneden. In 1953 gebeurde hetzelfde om 11 uur 's avonds op kerstavond, en werd een spoorbrug weggevaagd - vijf minuten voordat de expresstrein van Wellington naar Auckland daar aankwam.... De trein kon niet meer stoppen en dook dus de rivier in: Nieuw-Zeelands grootste treinramp met 151 doden. Toevallig kwam ik vorige week in een tweedehandsboekenwinkel een roman tegen die begin deze eeuw speelt: midden in de discussie over wat te doen om weer zo'n lahar te voorkomen: bulldozers de berg op of de vulkaan de vulkaan laten, wat Maori's willen aangezien de berg voor hen heilig is (en je kunt zo'n vulkaan toch niet tegenhouden). Ze zijn dus gegaan voor een waarschuwingssysteem (erg belangrijk want op de hellingen van de vulkaan wordt volop geskied) en dat heeft gewerkt. Over de lahar van 2007 wordt ook wel gezegd: the best managed natural disaster ever'.

Het weekend werd vooral gekarakteriseerd door veel zwemmen en genieten van geothermisch verwarmd water. Ik was nog geen uur uit de bus of ik lag al in het meer (na snel een stapel foldertjes bij het Info Centre te hebben verzameld). Zondag was helemaal relaxed: eerst een paar uur in de natuurlijke warmwaterbronnen die op een half uurtje lopen van mijn hostel lagen (ik had er echt de hele dag kunnen blijven), toen stukje wandelen naar de onstuimige Huka Falls en in mijn optimisme, gebaseerd op een niet al te accurate (toeristische) kaart, door naar het Volcanic Activity Centre. Dat bleek wat verder dan ik dacht, maar prachtig wandelend langs een doorgaande weg kwam ik er uiteindelijk wel... Gelukkig kon ik op de terugweg mee met de Hotbus en niet al te veel later lag ik weer in een spa - ahhhh... Relaxed!

Maandag was het tijd voor wat actie: fiets gehuurd en een stuk langs het meer gefietst. Een uurtje gesurfd (windsurfen dan wel, ik ben het nog niet verleerd) en uiteraard een paar kilometer verderop weer in het water gedoken - op m'n eigen privéstrand! Ongelooflijk hoe rustig het is hier - maar ja, het is dan ook herfst en een doordeweekse dag. Ik had in elk geval het hele weekend geluk met het weer: zonnig en een graad of 20

Laughing
.

Maar het allermooiste was het watervliegtuigje dat ons dinsdagochtend naar de toppen van Ruapehu, Tongariro en Ngauruhoe bracht. Echt ongelooflijk mooi en bijzonder om de kraters van bovenaf te bekijken. Ik kan alleen maar zeggen: zie foto's en bij terugkomst zie filmpjes!!

Groetjes
Marian

* Het was een reis met een Nederland tintje: Onderweg kwam ik een windmolen tegen die ‘De Molen' heet, en een paar kilometer verder zelfs een Dutch deli vol met stroopwafels, drop, Nederlandstalige puzzelboekjes, Delfts blauw en allerlei ingrediĂ«nten voor de Indonesische keuken (ook erg Nederlands dus). Maar direct van de gelegenheid gebruik gemaakt om stroopwafels en vlokken in te slaan: kan ik Jessie en Simon toch wat meer typisch Nederlandse dingen laten proeven

Laughing
.

Reacties

Reacties

Suus

Jeetje, wat een gave dingen maak je allemaal mee! Ik ben echt jaloers! Gelukkig heb ik zelf ook nog iets leuks meegemaakt: ik heb sinds donderdag de sleutel van ons nieuwe huis :-D
En heb nu spierpijn van het poetsen en schilderen :-)

Willy

Bedankt voor de leerzame historiche lessen. Je hebt het daar goed voor elkaar. Wij zitten hier maar in ons kikkerlandje, met wisselvallig weer en de dagleijkse sleur en perikelen van het werk. Als je jouw verhalen leest zou je zo graag zelf op vaknatie willen gaan. Niet jou achtern, want dan krijg ik ook al die natuurrampen over me heen.
Ik kijk uit naar je volgende belevenis.

Marja

Zucht... Wat hebben sommige mensen het toch goed! Ik zou me eens goed bedenken of je er niet nog een paar maanden aan plakt daar, want hier lijkt de herfst alweer begonnen, gisteren kwam er zelfs wat natte sneeuw naar beneden! Wij plannen maar een simpel weekendje Engeland rond Pasen, dan zijn we er ook weer even uit :-)

Katja

die luchtfoto van dat kratermeer is haast onwerkelijk! Ziet er echt heel mooi (en professioneel) uit. Geniet nog maar goed, voor je het weet zet je weer voet aan hollandse bodem.

Irene

Ha MidP,
Ik krijg zo het idee dat je je niet verveelt.... Houden zo, en vooral niet minderen met genieten! Nog een paar daagjes genieten van je twenties en dan op naar je thirties... Ben benieuwd hoe je je verjaardag daar gaat vieren. In het buitenland is dat altijd bijzonder, ik herinner me nog mijn eigen ervaring met jou in Kilkenny!

Corina

Bon anniversaire !!
Zal wel apart zijn daar aan de andere kant van de wereld ?
Geweldig om je verhalen te lezen, geniet er van !!
Groetjes Corina

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!