marian.reismee.nl

De koningin is jarig: negenwerf hoera!

Donderdag 16 april was een bijzondere dag in Denemarken: koningin Margrethe werd namelijk 75 jaar oud. Mijn oud-collega en vriendin Helle had me uitgenodigd om dat te gaan vieren in Kopenhagen. Daar zeg ik natuurlijk geen nee tegen! Je wilt tenslotte integreren, of je wilt het niet ;-).

Zwaaien maar!
Het eerste programma onderdeel was een balkonscene vanaf Amalienborg, het paleis in het centrum van Kopenhagen waar de koningin en de kroonprins wonen. We waren redelijk op tijd vertrokken, maar toen we bij het plein waren, kwamen we niet erg ver. Dat werd zwaaien naar een paar speldepopjes… Maar toen ging de massa ineens lopen – en in een paar stadia stonden we ineens zo ongeveer onder het balkon! En konden we het erg goed zien: de koningin (zonder prins-gemaal – die had de griep), en haar twee zoons met hun familie. Grappig was dat de oudste zoon van de kroonprins het zwaaien wel leuk vond – hij ging maar door, zelfs toen de familie weer verdwenen was, stond hij nog voor een raam te zwaaien! Tja, hij moet natuurlijk zwaai-uren maken...

“Længer tilbage!”
En dan sta je daar dan middenin een enorme menigte die langzaam in beweging komt, onduidelijk waar iedereen heen kon. En dan blijkt ineens dat je midden op de weg van de rijtoer van de koningin staat… De politie was bezig de menigte in tweeën te splitsen zodat er een corridor ontstond waar het rijtuig doorheen kon. En wij stonden precies op die plek, waardoor we op de eerste rij kwamen te staan! Er was echter een klein probleem, we stonden letterlijk midden op de weg waar de koets langs moest. Dus werden we gedurende een minuut of twintig door de politieschaapherders naar achter gedirigeerd. Daarbij voerden ze een move uit die niet zou misstaan op de dansvloer: armen gestrekt omhoog en heel hard maar blijven roepen ‘Længer tilbage!!’. Waarbij wij zoiets hadden van, ja, we willen best, maar er staan honderden mensen achter ons… Maar de sfeer was goed en er werd tussen de dansmoves ook nog gegrapt met de politie. Het was eigenlijk heel erg grappig en natuurlijk heel hyggeligt*!

Tillykke, Margrethe!
Ondertussen stond de erewacht te paard al klaar. Leuk feitje is dat de erewacht bij Slagelse gelegerd is – en ‘onze’ paarden deden het goed! En daar kwam ze dan, in stralend groen, met zoon en schoondochter. En we stonden er bovenop. Toch wel heel bijzonder dat dat nog kan! Dat het publiek in goede banen leiden zo ongeorganiseerd ging en dat er geen dranghekken waren… Het publiek stond ongelooflijk dicht bij de koets – ik kon haar bijna een handje geven (ze had het alleen helaas te druk met zwaaien). Zeker in Strøget, de nauwe winkelstraat waar de rijtoer later ook nog door voerde. Daar stonden mensen gewoon nog langs de kant, en die straat is misschien tien meter breed. Heel bijzonder.

Negenwerf hoera
Na een powerwalk waarbij we ontdekten dat we toch niet sneller waren dan de koningin in haar rijtuig, kwamen we aan bij het stadhuis, waar de tour was geëindigd. Na een toepasselijke Queen’s delight (Brusselse wafel met softijs en aardbeiensaus) in Jensen’s Bøfhus was het tijd voor het allerlaatste toetje – nog een laatste keer zwaaide de koningin vanaf het balkon van het stadhuis, dit keer met de burgemeester van Kopenhagen die negenwerf (?) hoera riep voor de koningin.

Bijzonder om zo’n dag een keer meegemaakt te hebben!

* gezellig!