marian.reismee.nl

Winterbaden

Het jaar 2022 begon op 2 januari goed met een nieuwe hobby – winterbaden! Een aantal jaren geleden had ik er al eens aan geproefd met een vriendin toen we meededen met de Scheveningse nieuwjaarsduik, al moet ik toegeven dat ik toen maar ongeveer een halve seconde echt in het water was. En toen zag ik dat een vriendin hier, Sylvia, regelmatig in het koude water springt, en ik dacht, laat ik het ook eens echt proberen!

Waarom?!?

Veel mensen vragen zich af waarom je in hemelsnaam in de winter zou willen gaan ‘zwemmen’ in de vrije natuur. Ja, dat is natuurlijk een goed punt. Het schijnt in elk geval lekker gezond te zijn, goed voor je immuunsysteem bijvoorbeeld. Onderzoek heeft laten zien dat mensen die regelmatig in koud water ‘zwemmen’ 40% minder luchtweginfecties hebben. Verder zorgt het winterbaden ervoor dat je lichaam zich aanpast om beter om te kunnen gaan met de kou, wat mogelijk beschermt tegen andere ziektes en je een betere cardio-vasculaire gezondheid geeft1. Maar: er wordt wel benadrukt dat je het geleidelijk op moet bouwen en voorzichtig moet zijn als je al last van je hart hebt.

Maar hoe dan?!?

Het was erg handig dat ik nu met iemand mee kon – en ik ontdekte al snel dat zij lid is van een club die twee jaar geleden een sauna heeft gebouwd aan de rand van een meer. Kijk, nu snap ik haar al een stuk beter! Ik vroeg me namelijk wel af hoe je het nou precies doet, vooral als je net uit het koude water komt. En dan? Vooral ook omdat ik niet vlakbij de zee woon, dat je erna onder de warme douche kunt springen. Maar goed, ik heb uit betrouwbare bron genomen dat het gewoon een kwestie is van uitkleden, in het water springen, je afdrogen en je weer aankleden. Niks bijzonders! [klappertand] Ik geef de voorkeur aan de versie met een sauna!

Sauna, dip, sauna, dip etc.

Het ritme kreeg ik al snel onder de knie, al begin ik wel liever met een sauna dan met een koude dip zoals sommigen doen. Na een minuut of tien in de 90 graden hitte, ben ik wat beter bestand tegen water van onder de 5 graden! Maar dan kan ik het ook best wel uithouden. Sylvia houdt precies bij hoe lang ze in het water is, dus ik kan jullie ook melden dat ik een keer tot wel 4 minuten in het water ben geweest – van 2.6 graden! Best wel lekker, eigenlijk! Een normale reeks voor mij heeft in elk geval drie keer een sauna en drie keer een dip. Aangezien het 20 minuten rijden is naar Sorø, ga ik er niet voor een half uurtje heen . Het seizoen duurt nog tot eind april, en ik ben benieuwd of ik me inderdaad energieker door ga voelen!

1. Kolettis, T. M., & Kolettis, M. T. (2003). Winter swimming: healthy or hazardous?: Evidence and hypotheses. Medical hypotheses, 61(5-6), 654-656. https://doi.org/10.1016/S0306-9877(03)00270-6

Reacties

Reacties

Anneke

Ik vind het heel moedig van je en het is heel goed voor je lichamelijke fitheid. Ga zo door!!!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!