marian.reismee.nl

‘Come to Australia - you might accidentally get killed'

Vanaf Noosa zijn we via Tin Can Bay (waar je 's ochtends dolfijnen kunt voeren, maar daar waren wij te laat voor) en het 19e eeuwse Maryborough naar Hervey Bay gereden, het epicentrum voor trips naar Fraser Island (verder is er hoegenaamd niets aan). Zaterdagochtend vroeg met de ferry naar Fraser overgestoken en ons overgeleverd aan Chris, onze tourguide / oud-slangenvanger* / wandelende Fraser Island-encyclopedie voor een twee-daagse tour.

Fraser staat bekend om de 4-wheel drive - het is het grootste zandeiland ter wereld en je wordt verwelkomd met een verkeersbord: ‘80 on beaches' en ‘30 on access road'. Die 80 hebben we inderdaad wel gehaald op het strand: de 75-mile beach is eigenlijk gewoon de snelweg van het eiland. Op de overige ‘wegen' ging het wat langzamer, maar het was wel avontuurlijker. ‘Heartattack hill' naar de lodges was vrij relaxed vergeleken met de ‘rollercoaster road' waar we echt van links naar rechts zwaaiden (filmpje!).

In onze twee dagen op Fraser hebben we heel veel moois gezien: Van Lake MacKenzie (witte stranden en prachtig blauw water waar wij in mochten zwemmen!) tot het 75 mijl lange, rechte strand aan de oostkust (oostelijkste puntje van Australië). Van een kristalhelder beekje in het regenwoud tot de ‘champagne pools' bij Indian Head, aan de noordkant van het eiland. Ook wat wildlife betreft hadden we geluk: naast de fijn dodelijke dieren die Chris aanwees, zoals de funnelback spider* (die gelukkig lekker lag te slapen ergens onder de grond), hebben we welgeteld vijf dingo's gezien! In de zes jaar tijd dat Chris op het eiland werkt, is het nog niet voorgekomen dat er meer dan twee dingo's tegelijk gezien worden, en wij zagen er zelfs drie spelen toen we bij Eli Creek uit waren gestapt (één ging er bijna met mijn schoen vandoor: gelukkig vond ie Chris' schoen aantrekkelijker!). Ook hebben we vanaf het strand bultrugwalvissen gezien - helaas hadden we vandaag minder geluk toen we op Whalewatch gingen: wel dolfijnen, maar helaas geen walvis te bekennen... We gaan het morgen nog een keer proberen!

Geografisch zijn we nog niet veel opgeschoten: we zitten nu pas ongeveer 250 km boven Brisbane - nog maar 1450 km te gaan! De komende twee dagen staan dan ook in het teken van rijden: morgen (na de tweede Whalewatch die hopelijk succesvoller is) rijden we ongeveer 450 km naar Yeppoon, waar we weer gaan couchsurfen (bij een familie met een huis aan het strand!), en de dag erna het schijnbaar saaie stuk van Rockhampton naar Airlie Beach - ongeveer 500 km. Dan zijn we helemaal klaar voor de volgende georganiseerde trip: sailing on the Whitsundays!

* als je in Brisbane woonde en een slang in je wasmachine vond, belde je hem

** zie ook het liedje Deadly Animals van The Scared Weird Little Guys:

Redback, Funnel-Web, Blue-ringed octopus
Taipan, Tigersnake and a Box jellyfish
Stonefish and the poison thing that lives in a shell
That spikes you when you pick it up

Come to Australia
You might accidentally get killed

Your life's constantly under threat
Have you been bitten yet?
You've only got three minutes left
Before a massive coronary breakdown

Redback, Funnel-Web, Blue-ringed octopus
Tiapan, Tigersnake and a Box jellyfish
Big shark just waiting for you to go swimming
At Bondi Beach

Come to Australia
You might accidentally get killed
Your blood is bound to be spilled
With fear your pants will be filled
Because you might accidentally get killed

Katja

ha Marian,

zwemmen in helderblauw water klinkt heerlijk, momenteel hebben we weer tropische temperaturen hier en alleen een koude douche ter beschikking. En vanavond Wende op de Waalkade.
nog een liedje voor je:
Staying alive, staying alive, etc. ;)

Marja

ik ben wel in voor enge beesten... En een paar nieuwe schoenen is nooit weg. Succes en 'drive safely'!

Marian

Tjee ja Vierdaagse, bijna alweer vergeten! Ik hoop dat de hitte geen roet in het eten gooit. Ik vind het overigens niet zo erg dat we de hitte missen - al hoop ik dat er ook nog wat mooi weer overblijft voor augustus!!